5 ژانویه 2023- نتایج یک مطالعه طولی 2 ساله نشان داد که بالا بودن شاخص تجمع چربی (LAP) می تواند نشان دهنده ی شروع دیابت نوع 2 در افراد کره ای غیرچاق میانسال و مسن باشد.

این تحقیق با پیگیری 12 ساله و بررسی داده ها در مقیاس بزرگ نشان داد که شاخص LAP بالاتر، پس از تعدیل متغیرهای مخدوش کننده شناخته شده، به طور مستقل و مثبت با دیابت نوع 2 مرتبط است. نتایج این تحقیق درDiabetes, Metabolic Syndrome and Obesity: Targets and Therapy  منتشر شده است.

شاخصLAP ، منعکس کننده ی تغییرات متابولیکی مرتبط با وضعیت تجمع لیپید در بدن است. شاخص محصول تجمع لیپیدی،از حاصلضرباندازه ی دور کمر در غلظت تری گلیسیرید خون بدست می آیدو منعکس کننده وضعیت تن سنجی و فیزیولوژیکی یک فرد است. در ابتدا، اندازه گیری آن برای منعکس کردن خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) به طور کلی انجام شد. با این حال، به دلیل ارتباط آن با بیماری مزمن کلیوی، مقاومت به انسولین و بیماری کبد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

گفته می شود که شاخص های تن سنجی در اقوام کره ای پایین تر از جمعیت عمومی است. بر اساس نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه کره، شاخصLAP ممکن است نشان دهنده عملکرد سلول های بتا و مقاومت به انسولین حتی در افراد غیر دیابتی باشد. مطالعه قبلی بر روی سایر جمعیت های آسیایی نشان داد که شاخصLAP ارزش پیش بینی بهتری را برای سندرم متابولیک نسبت به اندازه ی دور کمر(WC)  یا شاخص توده بدنی (BMI) ارائه می دهد.

با توجه به پیشینه ی فوق، دکتر سئونگ هو یانگ و تیم تحقیقاتیش از کره جنوبی با هدف تعیین ارتباط طولی بین شاخص LAP و بروز دیابت نوع 2 در میان بزرگسالان کره ای غیر چاق، این مطالعه را انجام دادند. برای این منظور، آنها از یک گروه بزرگ مبتنی بر جامعه ی کره استفاده کردند که طی 12 سال تحت نظارت بودند.

این مطالعه شامل 4281 بزرگسال غیر دیابتی غیر چاق40 تا 69 ساله از مطالعه ژنوم و اپیدمیولوژی کره ای بود. شرکت کنندگان بر اساس چارک های شاخص LAP به چهار گروه طبقه بندی شدند.

شاخص LAP برای مردان از این فرمول: (اندازه یدور کمر- 65) ×غلظت تری گلیسیرید به میلی مول در لیتر؛ وبرای زنان از این فرمول: (اندازه ی دور کمر-58  × (غلظت تری گلیسیرید[mM] ، محاسبه می شود.

.یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر بود:

· 14.2  درصد از شرکت کنندگان در طول دوره پیگیری به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

· نسبت خطربرای بروز دیابت نوع 2 پس از تعدیل برای جنس، سن، شاخص توده بدنی، مصرف الکل، میانگین فشار خون شریانی، وضعیت سیگار کشیدن، اختلال تحمل گلوکز، فعالیت بدنی و سابقه خانوادگی دیابت، در چارک دوم، سوم و چهارم LAP به ترتیب 1.32، 1.51، و 2.14 بود.

محققان نوشتند: این یافته‌ها نشان می‌دهد که بالا بودن شاخص LAP می‌تواند یک شاخص اضافی برای بروز دیابت نوع 2 جدید در میان افراد کره‌ای‌ میانسال و مسن غیرچاق باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/lipid-accumulation-product-index-predicts-new-onset-type-2-diabetes-in-non-obese-people-104908